فرآیند RO در تهیه آب آشامیدنی

اسمز معکوس (Reverse Osmosis) ، یا به اختصار RO ، یک تکنولوژی است که تقریبا در هر صنعتی که احتیاج به تفکیک مواد حل شده از حلال باشد (معمولا حلال آب است) عمومیت پیدا کرده است . متداولترین استفاده RO در تهیه آب خالص است . در صنعت ، جهت تهیه آب DM و تصـفیه فاضـلاب بهداشـتی استفاده زیادی از RO می شود . از طریق نمک زدایی آب دریا و حتی بهبود مـزه آب از طریق حذف آلودگیهای مضر  مورد استفاده قرار می گیرد . در سیستم RO از فیلترهایی (غشاء) که معمولا از استات سلولز ، پلی آمید و پلی فنیل اکسید ساخته می شود و دارای منافذ بی نهایت ریز هستند ( کمتر از  0.001µm ) استفاده می گردد . ادامه خواندن “فرآیند RO در تهیه آب آشامیدنی”

چهار روش اصلی دربرطرف کردن آثار آب سخت

1) تبادل یونی

2) استفاده از فسفاتها

3) آهن رباهای دائمی

4)  ضد رسوب الکترومغناطیسی

1)روش تبادل یونی : دراین روش، یون های مزاحم کلسیم و منیزیم را معمولاً به کمک رزین از آب خارج می کنند . دستگاه های تبادل یونی نیاز به مخزنی دارند که مملو از ((رزین های)) تبادلی است و رزین ها را باید مجدداً احیاء کرد . یون های کلسیم و منیزیم از آب خارج می شوند و سدیم جایگزین آن می شود از این طریق سختی آب کاهش یافته، مهار می شود . البته جایگزین شدن سدیم نیز مشکلاتی را به همراه دارد .

2)استفاده از فسفات ها : فسفات ها نیزیکی ازعوامل مقابله و مهار یون های آهن و سختی آب به شمارمی روند. به علاوه این مواد با تشکیل یک لایه ی نازک خنثی بر روی سطوح فلزی و ایفای نقش پوشانندگی ، خوردگی فلزات را مهار می کنند .

بلورهای ((پُلی فسفات)) را در محفظه هایی در مسیر جریان آب قرار می دهند . با عبور آب از فیلتر، بلورهای پُلی فسفات به تدریج حل شده و وارد آب می شوند . در حقیقت با این عمل، پلی فسفات ها، یون های کلسیم و منیزیم محلول را احاطه و محاصره می کنند و تمایل آنها را برای ته نشین شدن و تشکیل رسوب کلسیت کاهش می دهند . عیب این روش این است که فسفات ها غذای مورد علاقه ی باکتری ها هستند بنابراین مشکل دیگری به وجود می آید و آن ، مشکل رشد باکتری ها است . ضمناً با تمام شدن بلور فسفات ها ، باید دوباره مخزن را از این مواد پر کرد و در ابعاد صنعتی فاقد توجیه اقتصادی می باشد . ادامه خواندن “چهار روش اصلی دربرطرف کردن آثار آب سخت”

پکیج کلرزنی – شرکت

با بهره‌ گیری از آخرین فن‌آوری‌های روز دنیا و متخصصین مجرب در زمینه طراحی و ساخت دستگاه‌های تصفیه آب و فاضلاب مفتخر به ارائه خدمات ذیل می باشد :

کلر زنی دارای کاربردی گسترده در صنعت تصفیه آب و فاضلاب است و درحال حاضر از بین مواد گندزدا استفاده از کلر برای گندزدایی بدلیل ارزان بودن و قدرت میکروب کشی و اثر ابقایی نسبتاً خوب آن ، متداول ترین روش در دنیا و از جمله کشور ما می باشد کلر را می توان بصورت گاز کلر و کلر مایع استفاده نمود. ادامه خواندن “پکیج کلرزنی – شرکت”

آثارمخرب رسوبات

1-  ایجاد خردگی و پوسیدگی ازطریق الکترولیزبین لایه رسوب و فلز بدنه درتمام سیستم های که با آب کارمی کنند.

2-  تجمع رسوب در لوله ها باعث کند شدن حرکت آب گرم درلوله شده درنتیجه آب گرم قبل از رسیدن به محل مصرف دوباره خنک می شود .

3-  ضخیم شدن جداره مخازن حرارتی، درنتیجه مصرف حرارت بیشتر برای گرم کردن آب که باعث سوختن ، فرسوده شدن و سوراخ شدن جداره مخازن حرارتی ، درنتیجه افزایش مصرف انرژی و صرف هزینه و زمان برای خدمات و تعمیرات می گردد .

4-  مسدود شدن لوله ها وشیرها که باعث کاهش جریان آب وکوتاه شدن عمرمفید آنها می شود .

5-  کاهش راندمان کارمبدل ها وموتورخانه ها . ادامه خواندن “آثارمخرب رسوبات”

تمایز لوله دوجداره پلی اتیلن اسپیرال و کورتیوب

در لوله های دوجداره پلی اتیلن کورتیوب موضوع تامین فشار حلقوی مخزن از طریق تیوب بدون هسته ای که دور آن از جنس پلی پروپیلن چرخیده است تامین می گردد. بدلیل بی هسته بودن این تیوب هزینه تمام شده تولید در این روش پایین خواهد بود.  اما در لوله های دوجداره پلی اتیلن اسپیرال موضوع تامین فشار حلقوی و تنش در مقابل خاکی که روی لوله ریخته می شود از طریق تیوبی که بصورت پر دور مخزن یا لوله چرخیده است تامین می گردد. در این لوله ها و مخازن قیمت تیوب بدلیل پر بودن تیوب از پلی اتیلن قیمت تمام شده تولید بالاتر می باشد ، در بحث میزان مقاومت هیچ تفاوتی فیمابین لوله های کورتیوب و اسپیرال وجود ندارد.

ادامه خواندن “تمایز لوله دوجداره پلی اتیلن اسپیرال و کورتیوب”